reklama

Antibiotikum. Proti životu?

Tento článok bude o antibiotikách, bude to príbeh o tom, ako som proti nim bojoval a ako to celé dopadlo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Odmalička som býval chorý, mohol zato jeden beťár, ktorý vôbec nie je zriedkavý. Volá sa zlatý stafilokok a v mojom prípade mi znepríjemňoval život častými chrípkami, prechladnutiami a celkovo zníženou imunitou. Čiastočne pomáhali pobyty pri mori, čiastočne horské prostredie. Keď som bol v puberte, bolo to dosť nepríjemné. Chorý som býval tak 5 krát do roka, čo však bolo ešte horšie, bol prístup mojej obvodnej lekárky. Keď ma začalo bolieť hrdlo a začal kašlať, automaticky som naklusal k doktorovi, ten sa ma tradične opýtal, či nie som na niečo alergický, zbežne pozrel do hrdla a nafasoval som minimálne tetracyklín alebo podobnú "dobrotu". Takto to išlo z roka na rok, angíny sa striedali s chrípkami, nebolo to ani lepšie ani horšie.

Potom som sa ocitol v Austrálii, možno zmena prostredia, ale určite zmena pohľadu na život. Robil som vtedy v kaviarni, kam chodila Barrin, bola osobnou trénerkou a masérkou, zaoberala sa tiež zdravou výživou. Dali sme sa dali do reči, ja som jej spomenul, že mám nejaké zdravotné problémy, tak mi navrhla, že by sa na mňa pozrela. Najprv som dostal dotazník, v ktorom som mal vyplniť presne, čo som kedy jedol v priebehu posledných piatich dní, tiež tam boli otázky týkajúce sa mojich životných návykov. Formulár som vyplnil a zašiel za ňou. Úprimne povedané, nevedel som, čo mám od nej čakať a čo si o tom celom myslieť, ale rozhodne ma štvalo, že som bol stále chorý a tiež ma hneval prístup slovenských lekárov.

No, skrátka a dobre, ženská si vzala vzorku mojej krvi, povypytovala sa ma kopec vecí, mimo iného, či moja stolica pláva a podobné podivnosti. Nakoniec mi zostavila takpovediac životný plán. Vychádzala z teórie, že strava by v mojom prípade mohlo výrazne pomôcť prekonať slabú imunitu. Začala sa pre mňa obrovská zmena. Prvý mesiac som nafasoval očistnú diétu s vylúčením potravy obsahujúcej cukor, kvasnice, mlieko a múku. V prvom momente to znelo drasticky, že preboha, čo ja budem jesť. Od prírody mi to rýchlejšie spaluje, tak som sa fakt začal báť, že umrem od hladu. Ale čuduj sa svete, dalo sa to zvládnuť. Predtým by som sa nevedel zaobísť napríklad bez čokolády a keď som ju už dostal do rúk, skončilo to väčšinou jej kompletným zožraním. Teraz mi na dennú dávku curku stačilo jedno jablko. Ale späť k tej brutálnej diéte. Mimo toho, že som mal zakázané spomínané veci, mohol som jesť čokoľvek ostatné, vrátane mäsa. Zmenil sa však spôsob prípravy jedál, a ostatné návyky.

Po mesiaci som si už úplne zvykol. Po prvom tvrdom mesiaci prišla ďalšia fáza: testovanie. Postupne som si dal všetky potraviny vylúčené v diéte a sledoval, ako bude na ne telo reagovať. Zvláštne bolo, že napríklad od mlieka som sa začal cítiť malátne. Barrin sa riadi jednoduchou zásadou: jesť to, čo telu prospieva a nejesť to, čo mu škodí. Takýmto spôsobom sa dá naozaj minimalizovať veľa problémov. Takže na základe mojich reakcií mi upravila jedálniček, a tak sa stravujem v podstate doteraz. V praxi to znamená asi nasledovné:
- iba čerstvo uvarené jedlo, nie prihrievané donemoty v mikrovlnke (tú nepoužívam takmer vôbec...)
- žiadne bravčové, občas hovädzie, inak hydinu a veľa rýb
- najväčší podiel v strave má zelenina a ovocie
- žiadne vysmážané jedlá, žiaden biely cukor
- namiesto rastlinného oleja olivový
- z obilnín raž, ovos či jačmeň
- namiesto čistého mlieka cmar, zákvas alebo biely živý jogurt
- veľa rastlinných bielkovín (hrach, cícer, fazuľa atď)
- bohatosť stravy a striedanie jedál
- vylúčenie alkoholu a podobných povzbudzovadiel snáď ani spomínať nemusím...
- hojnosť pohybu a aktivít počas dňa

A výsledok tohoto celého snaženia? Že som nebol už takmer 3 roky chorý, nedotkla sa ma ani posledná chrípková epidémia, ktorá sa nedávno prehnala Slovenskom. Lekára som nevidel rovnako dlho, taktiež som nedal do úst žiadne antibiotiká. Možno je to trochu laický pohľad na vec, ale ako už sám názov napovedá: anti-biotikum, teda proti životu. Iste, v prípade vážnej infekcie dokáže zachrániť život, ale ľudia nimi dnes liečia také jednoduché ochorenie, akým je napríklad prechladnutie. Ak navyše ich životospráva je pod psa a napchávajú sa odpadom, potom sa vôbec nečudujem, že sa nevedia popasovať s chorobami. Jasné, stres je tiež veľký faktor, ale proti nemu sa tiež dá brániť.
Ďalším príjemným účinkom zmeny mojej žitovosprávy bola energia. Energia, ktorá mi vydržala dlhšie, ako keď som sa ju pokúšal predtým naháňať pomocou sladkostí. Tiež nálada. Tým, že som sa cítil dobre zvnútra, nebol som tak často mrzutý. Tých pozitívnych zmien bolo dosť nato, aby som sa nevrátil k svojmu starému životnému štýlu.

Aby ste si však nemysleli, že žijem život v prísnej diéte. Jasné, že si raz za čas dám nejaký zákusok, alebo pohárik dobrého vínka, jediné čo si neodpustím, je kávička. Pokiaľ je to možné, stravujem sa doma, a keď som náhodou vonku a prepadne ma hlad, neriešim ho hamburgerom. Zarytý skeptik mi isto odpovie, že svinstvu v jedle sa nedá vyhnúť. Takéto reči však berem ako sprostú výhovorku človeka, ktorý nemá dostatok zodpovednosti voči sebe samému nato, aby žil zdravo.

Iste, jedlo nie je všeliek a neexistuje zaručený recept na špeciálnu diétu, ktorá zaberá na všetko. Taktiež nestačí, aby človek iba zdravo jedol, patrí k tomu aj pohyb a celkový životný štýl. Každý si môže vybrať. Ako som však písal v mojom predošlom článku, stačí naozaj tak málo, začať počúvať svoje telo a používať pri jedení hlavu. Ochutnávať, ovoniavať a ošahávať. Nejesť jedlá, ktoré obsahujú veci, ktoré sa ani len nedajú poriadne vysloviť. Byť pozorný, aké jedlá človeku servírujú v reštaurácii: či z prefabrikátov alebo čerstvých surovín. Je veľa možností, ako sa vyhnúť zlému jedlu a rovnako veľa možností ako jesť dobre...

Viktor Klimo

Viktor Klimo

Bloger 
  • Počet článkov:  111
  •  | 
  • Páči sa:  0x

freelance designerwww.klimo.netPostrehy, pripomienky a ostatné posielajte na: klimo[zavinac]blog.sme.skNa internete pod menom rockblock alebo protinoha Zoznam autorových rubrík:  DizajnVarenieKávaSydneyExtrémne športyZdravé nakupovanieSúkromnéNezaradenéMafia

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu