reklama

Oplatí sa byť poctivý?

Veľa ľudí sa dnes sťažuje, aká nepoctivosť všade panuje, nielen v osobnom živote, ale aj v podnikaní a všelikde inde... Neviem ako vám, ale mne sa zatiaľ poctivosť vždy vyplatila...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Spomínam si na jednu príhodu, brigádoval som na jednej módnej show, bolo to tuším ešte v roku 1996, mali sme za úlohu rozkladať stoličky, nosiť praktikable a podobné manuálne roboty. Keď show skončila, bolo treba celú scénu rozobrať, zbaliť všetok nábytok, skrátka poupratovať... To sa už začala väčšina brigádnikov nenápadne vytrácať, navyše s pokradnutými zbytkami nápojov a všeliakými reklamnými predmetmi. Ja a môj kamoš sme normálne makali ďalej, až kým sme si neuvedomili, že sme ostali sami... všetci skrátka ušli. Keď to zbadal šéf, bol riadne nazúrený, poprosil nás ale, či by sme nespratali aspoň toľko, koľko vládzeme, že nás potom hodí domov. Robotu sme skončili okolo polnoci, poriadne unavení. Na záver si nás zavolal šéf a povedal, že si cení, že sme ostali a neutiekli ako tí ostatní. Na prejav vďaky nás nabalil všetkým možným aj nemožným, plus zaviezol domov.

Podobné skúsenosti som mal aj neskôr v Sydney... veľa Slovákov tam pracuje v gastronómii a veľa z nich to aj patrične využíva. Jednoducho tak, že si berú domov veci z kuchyne... Iste, začiatky v cudzej krajine sú ťažké, ale ani keď tam moja ženuška ochorela, nebol som nútený urobiť takú vec, ako kradnúť jedlo z roboty. Podaktorí sa dokonca chválili, že si nemusia ani len cibuľu kupovať, že si ju vezmú v robote... Tak to je už čo, keď nemá niekto toľko hrdosti, aby si v supermarkete kúpil kilo cibule na 90 centov. Úplná hanba. Nehovorím, že len Slováci takto kradnú, určite sa nájdu takí aj medzi inými národmi, ale prekvapilo ma, keď som sa stretol s chlapíkom, ktorý emigroval zo Slovenska v klasickom 69-tom a vravel to isté... Prišiel Slovák do Austrálie, dostal dobrý flek (vtedy boli ešte brány otvorené a Austrália potrebovala ľudí), pár rokov poctivo makal, ale po čase si začal z kanclu brať domov ceruzky, perá, papier... a bolo po našej dobrej reputácii...

Život je bumerang, platí do dvojnásobne v Austrálii. Človek, ktorý kradne a neni poctivý to skrátka ďaleko nedotiahne. Správa sa pomerne ľahko a rýchlo rozšíri a dotyčný má problém nájsť si robotu. Skôr či neskôr sa ten bumerang vráti a udrie tak, ako ho človek hodí...

Iste, vždy sa nájde niekto, kto sa bude snažiť vašu poctivosť zneužiť, ale nato je rýchly liek: takýto človek sa ľahko a sám prezradí, ak sklame moju dôveru, končím. Vo väčšine prípadov som však na moje príjemné počudovanie zistil, že poctivosť vyvoláva pozitívnu reakciu a dotyčný sa vám ju snaží vrátiť naspäť. Poctivosť je beh na dlhú trať... len žial dnes sa každý snaží zarobiť svoj prvý melón ešte včera... To sa samozrejme dá, možno aj pomerne ľahko, ale za akú cenu? Samozrejme, v dnešnom svete je poctivosti málo, možno je príliš vzácna a možno preto začína byť vyhľadávanou... Dúfam, že áno...

Viktor Klimo

Viktor Klimo

Bloger 
  • Počet článkov:  111
  •  | 
  • Páči sa:  0x

freelance designerwww.klimo.netPostrehy, pripomienky a ostatné posielajte na: klimo[zavinac]blog.sme.skNa internete pod menom rockblock alebo protinoha Zoznam autorových rubrík:  DizajnVarenieKávaSydneyExtrémne športyZdravé nakupovanieSúkromnéNezaradenéMafia

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu